dinsdag 7 augustus 2007

Beelddenken

Mijn zoontje heeft moeite met lezen en dus met leren. Hij leest in groep 5 nog steeds spellend, kan niet automatiseren en maakt bovendien een dromerige, ongeïnteresseerde indruk op school. Toch is hij niet dom en pikt zaken op zijn manier goed op. Leerkrachten spreken keer op keer hun zorgen uit over zijn ontwikkeling. Waarom doet mijn ogenschijnlijk slimme jochie het niet goed op school?

Vlak voor de zomer kwam ik toevallig het begrip 'beelddenken' tegen. Ik ging me er iets meer in verdiepen en ontdekte dat er speciale onderwijstechnieken zijn voor kinderen die beelddenkers zijn. Vanaf een jaar of 4 ontwikkelen veel kinderen zich, mede door het onderwijs, als woorddenkers. Er is echter een groep die blijft denken in beelden. Toen ik de kenmerken las die de beelddenker typeren viel ineens het kwartje: er is waarschijnlijk niets mis mijn zoontje, hij is gewoon een beelddenker.

Ik wil met deze weblog ook het beelddenken aandacht geven. In de eerste plaats om er zelf meer over te weten te komen, maar ook om anderen, jou misschien, er voor te interesseren. Beelddenken is, in mijn ogen, geen handicap. Beelddenkers zijn in principe creatieve mensen. Zij hebben veel fantasie en verbeeldingskracht. Mensen die beelddenken denken vanuit beelden en situaties. Dat klikt niet altijd met de niet-beelddenkers. Ze voelen zich vaak onbegrepen en niet gewaardeerd, omdat het voor hen moeilijk is uit te leggen hoe ze denken. Daarom is het voor die groep mensen belangrijk de positieve kant van hun manier van denken te zien en te blijven ontwikkelen. Verbeeldingskracht, de kracht van denken in beelden, is de bron van alle creativiteit. Waarom zouden we dat dan niet stimuleren, ook bij niet-beelddenkers?
Heb jij zin om mee te denken, mee te fantaseren of informatie over creativiteit, verbeeldingskracht en beelddenken te delen? Dan ben je van harte welkom en aan het goede adres op deze weblog.

1 opmerking:

Anoniem zei

http://www.twitter.com/beelddenken