dinsdag 30 oktober 2007

Kleurloos bestaan?

Afgelopen weekend ging ik in een restaurant naar het damestoilet. De hele toiletruimte was roze betegeld. Ik vroeg me af hoe het herentoilet er zou uitzien. Bij navraag bleek deze blauw betegeld te zijn. Traditionele kleuren dus: blauw voor de jongetjes, roze voor de meisjes.
Kleuren spelen een belangrijkere rol in je leven dan je zou denken. Wist je bijvoorbeeld dat de kleur geel de eetlust opwekt? Als ik een eettentje zou bezitten, zou dat dus vooral met geel aangekleed zijn. Blauw schijnt heel rustgevend te zijn. Wil je lekker slapen? Dan richt je de slaapkamer toch met blauwe tinten in?

Maar stel je nou eens voor dat de wereld maar één kleur zou kennen, of zelfs kleurloos zou zijn. Een voordeel zou zijn dat je maar een kleine klerenkast nodig zou hebben. Je hoeft immers geen kleuren meer te combineren? Ook het milieu zou er wel bij varen, verf in allerlei kleuren hoeft niet meer geproduceerd te worden, kleurstoffen in etenswaren hoeven niet meer worden toegevoegd.

Nadelen van een kleurloos bestaan zijn er veel, maar ik daag je uit om eens over de voordelen na te denken. Durf je het aan?

1 opmerking:

Anoniem zei

Weet je dat het wetenschappelijk is bewezen dat vrouwen van roze houden en mannen van blauw? Deze voorkeur stamt uit de tijd dat vrouwen vruchten zochten en mannen er op uit gingen om te jagen. Vrouwen associeerden roodachtige kleuren met rijpe bessen en gezonde gezichten. Mannen hielden donkere kleuren in het vizier om tijdens de jacht op te schieten. (Bron: Current biology, 2007)