vrijdag 28 december 2007

Braintraining


Het lijkt een hype, maar ook vroeger waren ze er al: boekjes met 'hersengymnastiek'. Je moet je hersenen trainen om ze in conditie te houden. Hersencellen die niet worden gebruikt sterven af. Spelletjesmakers als Nintendo zijn daar handig op ingesprongen. Voor veel geld kun je je hersenen zo trainen dat ze 'jonger' worden. Het kan ook goedkoper.
Zo kwam ik gisteren een site tegen op internet, waar je je gratis inschrijft op een echte virtuele campus, kompleet met collegezalen (oefenruimtes) en een examenzaal. Nadat je de verschillende oefeningen hebt gedaan, kun je tentamens doen voor o.a. taal, rekenen, geheugen en ruimtelijk inzicht. Heb je alle tentamens met succes afgelegd, dan ben je klaar voor je examen, word je Bachelor en kun je verder voor je Mastergraad en tenslotte je PhD. Je kunt je meten met je studiegenoten, leuke prijzen winnen en er is zelfs een bibliotheek met informatie over de werking van je hersenen.
Hoewel het voor kinderen vrij hoog gegrepen is, zijn die twee van mij (ze zijn pas 10) al bijna niet meer weg te slaan van de campus. Zelf heb ik inmiddels ontdekt dat ik mijn korte-termijngeheugen nog wel eens beter mag trainen. Maar ik heb een trimester, dat is 90 dagen, de tijd om mijn hersenen op PhD-niveau te brengen.
Ook zin om (weer) naar de campus te gaan? Neem dan een kijkje op de site Neurocampus.nl.

Geen opmerkingen: