vrijdag 30 juli 2010

Een wand vol zelfvertrouwen


De kids en ik hebben het alledrie wel nodig: dat beetje meer zelfvertrouwen. De één een beetje meer dan de ander. Er zijn veel tips om je zelfverzekerder te voelen en één er van is dat je jezelf elke dag laat zien hoe goed je bent. Dat kan bijvoorbeeld door een goed cijfer ergens neer te hangen, er elke dag naar te kijken en het gevoel weer op te roepen dat je kreeg toen je dat cijfer behaalde. Ook elke dag in de spiegel kijken en jezelf een complimentje geven, geeft de mens, zoals uit onderzoek is gebleken, meer zelfvertrouwen. Zelf krijg ik elke maand een affirmatie, een overtuigende, bevestigende gedachte die je elke dag hardop uit moet spreken. Zo'n affirmatie lees je dus ook elke dag. Ons probleem: waar hangen we zoiets dan neer?

Zo is het idee ontstaan om een wand vrij te maken voor allerlei positieve dingen. Alle tienen, negens en achten, maar ook de zevens en zessen waar we trots op zijn krijgen op deze wand een plaats. Diploma’s, leuke teksten en mooie tekeningen gaan deze muur opsieren. We hangen, op ooghoogte, een mooie spiegel neer, met een tekst erboven: ‘Ook ik mag er zijn!’. Daar kunnen we elke dag in kijken en onszelf dat complimentje geven. Niet alleen onszelf overigens, we leggen ‘geeltjes’ en een pen neer en we schrijven daar de complimentjes op die we de ander geven. We gaan er een leuke positieve plek van maken: een wand vol zelfvertrouwen.

Ik probeer me nu al voor te stellen hoe die, nu nog kale muur, er over een jaar uit zal zien. Nu eerst nog een pot muurverf en een leuke spiegel kopen.

Geen opmerkingen: